Podpis elektroniczny

Termosy obiadowe sklep internetowy
4 lutego, 2021
Klinika stomatologiczna Toruń
6 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto mieć podpis elektroniczny?

Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany

Sieć proponuje obecnie ogromną liczbę możliwości, za jego pośrednictwem da się załatwić co raz więcej spraw, też administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można w głównej mierze stosować 2 typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono z myślą zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu ręcznego. Choć nie usuwają go na stałe, dla sporej liczby właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i redukuje znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw np. urzędowych z reguły wiąże się z przesyłaniem wniosków. Zastosowanie elektronicznych wariantów pozwala na zmniejszenie czasu, który do tego momentu trzeba było przeznaczyć, aby dojechać do urzędu, zwykle również wyczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy da się wypełnić bez wychodzenia z domu lub biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis kwalifikowany?

Na wstępnie od razu należy podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw stwierdzić, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany przyda się tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS i CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast obszerniejsze funkcje, co sprawia, że spora liczba przedsiębiorców go preferuje. Osobisty elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, który można było do tej chwili podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy też między innymi e-malie, umowy lub kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie darmowy, natomiast za e-podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu da się go bez trudu reaktywować. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeśli ktoś potrzebuje zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się jak najbardziej wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis kwalifikowany okazuje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – stosunkowo niewielkich, dzieląc cenę na pełen okres ważności podpisu – jego zastosowanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi bazę sprawnego działania w firmie. Dlatego, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa jest przy zastosowaniu współczesnych rozwiązań technicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego zastosowania, jakie gwarantuje profil zaufany, podpis kwalifikowany  umożliwia też sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu przez osobisty elektroniczny podpis np. można sygnować i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać kontrakty na odległość lub uczestniczyć w aukcjach i przetargach online. Obok tego umożliwia podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich istotnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać podpis elektroniczny?

Podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej znanych jest elektroniczny podpis kwalifikowany Eurocert. By zdobyć podpis elektroniczny należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy tym wskazując, na jaki termin ważności podpis jest nam niezbędny. Po uzyskaniu kompletu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym wyznaczony pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko dzięki temu e-podpis kwalifikowany zostanie aktywowany i możliwy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i trzeba na nie przygotować dokument tożsamości i fakturę zakupu certyfikatu kwalifikowanego.

W jaki sposób korzystać z elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na komputerze i aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu dowolnie. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna stanowić najmniejszego kłopotu. Trzeba włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a potem przez oprogramowanie prostą opcją „podpisz” wstawić na wybrany plik elektroniczny podpis, posługując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Choć podpis elektroniczny używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki e-podpis zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy innymi prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl

Komentarze są wyłączone.