Dlaczego warto posiadać certyfikat kwalifikowany?

Serwis aut dostawczych
3 października, 2020
DJ na wesele – podstawa udanej zabawy
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Internet daje nieustannie ogromną liczbę możliwości, z jego udziałem można wykonać wiele spraw, również administracyjnych i urzędowych. Do tego można przede wszystkim stosować dwa typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Obie te metody powstały w celu zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie eliminują go całkowicie, dla wielu osób wykorzystanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw np. urzędowych zwykle wiąże się z przesyłaniem wielu wniosków. Użycie elektronicznych metod pozwala na zredukowanie czasu, który do tej pory trzeba było poświęcić, żeby dojechać do urzędu, często również wyczekać w kolejce, a dopiero potem załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same sprawy można załatwić bez wychodzenia z domu.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy e-podpis ?

Od razu warto zaznaczyć, że podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto na początek ocenić, do czego będziemy go używać. Profil zaufany można używać zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP czy CEIDG. Elektroniczny podpis ma jednak większe funkcje, dzięki czemu wielu właścicieli firm go wybiera. Kwalifikowany e-podpis jest wielofunkcyjny i potwierdza każdy plik, który można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw urzędowych poprzez elektroniczny podpis podpiszemy też np. umowy, e-maile oraz kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie darmowy, natomiast za podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, po czym można go bez trudu odnowić. Profil zaufany również ma swój termin ważności do 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga tylko kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Natomiast e-podpis jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie nie najwyższych, rozkładając cenę na pełen okres aktywności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi podstawę sprawnego działania . Dlatego, że e-podpis tworzony pod kontrolą nowoczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Plusy posiadania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Obok identycznego zastosowania, które oferuje profil zaufany, podpis kwalifikowany  umożliwia też sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu stosując osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany np. można podpisywać oraz składać deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy na odległość oraz uczestniczyć w przetargach i aukcjach elektronicznych. Poza tym umożliwia podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma tę samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak uzyskać elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne sprzedawane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych jest podpis Eurocert. By uzyskać podpis elektroniczny trzeba zakupić w sklepie partnerskim Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt oraz program, przy okazji określając, na jaki termin ważności podpis jest nam niezbędny. Po uzyskaniu kompletu, trzeba zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, w którym wyznaczony pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko dzięki temu elektroniczny podpis stanie się aktywny oraz dobry do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu podpisu.

W jaki sposób używać elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na komputerze i aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić większego trudu. Trzeba podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem poprzez program widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wybrany plik elektroniczną sygnaturę, kierując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż elektroniczny certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy innymi osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.