Podpis elektroniczny Toruń

Implant zęba
3 lutego, 2021
Ocieplanie pianką PUR
3 lutego, 2021

Dlaczego warto mieć elektroniczny podpis kwalifikowany ?

Profil zaufany czy podpis kwalifikowany

Internet daje ciągle ogromną liczbę możliwości, za jego pośrednictwem można wykonać co raz więcej spraw, również administracyjnych i urzędowych. Do tego można w głównej mierze używać 2 sposoby uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Obie te alternatywy powstały w celu zastąpienia do tej chwili stosowanego podpisu własnoręcznego. Choć nie wypierają go całkowicie, dla sporej liczby osób stosowanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze oraz redukuje wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo załatwianie spraw m.in. urzędowych zazwyczaj łączy się z przesyłaniem wniosków. Użycie elektronicznych sposobów pozwala na zredukowanie czasu, jaki do tego momenmtu każdy musiał przeznaczyć, żeby dotrzeć do urzędu, często także wyczekać w kolejce, a następnie załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz podpisowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można załatwić bez opuszczania mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy e-podpis kwalifikowany?

Od razu warto podkreślić, że podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto najpierw pomyśleć, w jaki sposób będziemy go stosować. Profil zaufany posłuży zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS czy CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast większe przeznaczenie, ze względu na co spora liczba przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy plik, który można było do tej chwili podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy także np. e-malie, umowy albo kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie bezpłatny, natomiast za elektroniczny podpis należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis będzie aktywny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, ale można go bez problemu odnowić. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin do 3 lat.

Jeżeli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się całkowicie wystarczający. Z kolei e-podpis kwalifikowany okazuje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – stosunkowo niewielkich, rozkładając cenę na pełen czas aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi bazę sprawnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany tworzony z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony posiadania podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego zastosowania, jakie gwarantuje profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  umożliwia także sygnowanie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez osobisty podpis kwalifikowany np. można sygnować oraz składać sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać kontrakty albo uczestniczyć w aukcjach i przetargach online. Obok tego pozwala na podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów oraz ma tę samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać elektroniczny podpis kwalifikowany?

Podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych jest podpis kwalifikowany Eurocert. By zdobyć podpis elektroniczny należy zakupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy tym określając, na jaki termin ważności podpis jest nam niezbędny. Po otrzymaniu kompletu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, w którym wyznaczony pracownik potwierdzi dane osobowe nabywcy. Tylko to sprawi, że e-podpis kwalifikowany stanie się aktywny oraz możliwy do użytku. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu certyfikatu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować najmniejszego trudu. Należy włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną opcją „podpisz” wstawić na wybrany plik elektroniczną sygnaturę, postępując zgodnie z wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Choć elektroniczny podpis kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki e-podpis zapewni całkowite bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy prywatnymi osobami.

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.